Att bli online coach/PT var inget jag hade tänkt att bli om man säger. Visst jag hade jobbat som PT på BTB Gym när jag ägde det och hade genom åren ett tiotal klienter och gjort kostscheman då och då, men detta var inget som jag trodde jag skulle starta ett företag kring.
I början av 2015 blev jag kontaktas av Elin Lindholm som undrade om jag kunde hjälpa henne mot Junior SM i Bikini Fitness. Klart jag ville även om jag då inte kände Elin alls, men hon hade tränat på BTB Gym en stund innan vi sålde det. Vi satte igång och det blev en berg och dalbana på alla sätt och efter tävlingssatsningen var slut var vi riktigt goda vänner.
Tiden gick och våren 2016 ville Elin komma ner lite i vikt tills hon samma sommar skulle komma ner och hälsa på oss i Marbella och jag hjälpte henne med mat och träning igen. Kring den tiden blev Elins vän, Jossan Fransson utan coach då hon hade tänkt att satsa mot SM i Bikini Fitness samma år och jag fick frågan om att coacha henne. Detta var startskottet mot det företag som jag har idag.
I dagsläget har jag haft ett 50-tal klienter som Online coach och som vissa av dem blivit återkommande och vissa av dem klarar sig på egen hand. Jag är även huvudcoach för tävlingsteamet Team Fitnessdelux i Karlstad med 8 tjejer som ska tävla under våren/sommaren 2017 vilket är jätteroligt eftersom ingen av dem har tävlat tidigare.
Dessutom nu under dessa månader jag är i Karlstad ( cirka fram tills slutet av maj ) är jag verksam som Personlig Tränare på BTB Gym.
Det är verkligen ett drömyrke för mig ! Kunna hjälpa människor äta bättre, bli piggare och börja träna regelbundet. Jag älskar det verkligen !

Jag har precis dragit igång ”projekt rumpa” och ska köra rumpa specifikt 2-3 ggr i veckan och undvika övningar som tex knäböj med fristång som tar mycket på framsidan av benen på det sättet jag kör.

Hoppas att kunna bredda och göra rumpan lite större då mina ben är större i proposition till rumpan tycker jag. Jag har provat ut otaliga rumpövningar senaste veckorna och kommit fram till tre favoriter, iaf de jag gillar bäst just nu.

Nummer ett som jag kör i början av passet är smala knäböj där jag bygger upp en liten ”ramp” av en 20 kg vikt och en låda så jag lättare kan trycka ifrån med hälen och inte tårna. Detta gör, tycker jag, att jag lättare får kontakt med rumpan och kopplar bort benen i övningen. Dessutom låser jag inte ut i toppläget utan behåller spänningen hela tiden. Kan även utföras som utfall med ett ben upp på upphöjningen.

Nummer två är en nyligen upptäckt favorit med ett ben i taget. Jag tycker det är bra att variera med ett ben i taget också för att lära dig ”hitta” rumpan när du kör så träningen blir mer effektiv.

Denna är en variant på raka mark men med ett ben och i T-bar rodden som gör övningen mer stabil och du slipper behöva koncentrera dig på balansen när du tränar. Jag har provat med fristång, men får inte samma kontakt där och störs av att behöva tänka mer på att inte falla åt sidan.

 

Den tredje och sista övningen för nu är rakamark/fällkniven i ryggresningar bänken. Jag kör gärna baksida ben där också som en variant av övningen finnen, men som jag visar på filmen nu är det mer rumpa än baksidan. Samma här att försöka behålla spänningen i rumpan hela tiden med en lite kortare rörelse. Ser lite knasigt ut men jag tycker den tar riktigt bra, men det gäller att hitta sin eget rörelsemönster som tar bäst genom att kanske höja eller sänka dynan och beroende på hur du går ner ( om du fäller rakt ner med överkroppen eller om du går ut mer framåt med den ) så prova lite olika varianter så hittar du den som funkar bäst för just dig.

Dessa övningar och många fler kommer jag nöta på under de kommande månaderna. Har tagit en före bild idag och tänkte ta en bild om tre veckor igen innan jag åker till Dominikanska Republiken och förhoppningsvis har det blivit en förbättring tills man drar på sig bikinin för en stund hehe.