När jag skulle köra mot min första tävling och även mina ”provdieter” innan, höll jag alltid mina maträtter enkla. De är snabblagade och det går att förbereda mycket mat på samma gång och frysa in. Då har man alltid ngn matlåda redo när man är upptagen med annat.

Den allra största delen av de som kontaktar mig och som börjar köra coaching med mig är upptagna i vardagen. Det är jobb, familj och barn, studier och träning och de har varken tid eller ork att stå vid spisen varje dag och förbereda middag till både sig själv och resten av familjen. Det är viktigt att den maten jag ger dem kan ätas av resten av familjen eller bara modifieras lite så ett kostschema inte blir en för stor uppoffring, det håller inte i längden då. Jag vill ju att dessa nya vanor mina klienter får med mitt kostschema ska vara hållbart under resten av livet och när man nått sin målvikt kan man hålla den enkelt med samma verktyg som vid viktnedgången.

Jag vill alltid veta innan jag konstruerar ett nytt matschema till en ny klient, hur den personen äter när den kontaktar mig. Då får jag ett hum om vilken mat de gillar och de får även ge förslag på mat de väldigt gärna vill ha med i sina nya kostscheman och oftast kan jag innefatta dem så det blir ett schema som lättare kan följas. Det finns faktiskt mycket man kan äta, trots att man vill ner i vikt, det gäller bara att tänka på mängderna och kanske inte allt varje dag.

Jag individanpassar alla scheman, men har samma grund som jag tycker fungerar och som jag anser är hållbart. Alla PT:s jobbar på olika sätt och jag gör ju även olika scheman beroende på om en klient ska tävla i någon av fitnessgrenarna eller om den vill lära sig nya och hälsosamma vanor. Det blir alltid ett striktare program inför en tävlingsdiet då man jobbar för att tappa det mesta av fettet på kroppen. Jag säger dock inte att man kan slappa av för mycket om man vill tappa några kilon, man måste jobba hårt för det, men jag gör det jag kan för att underlätta så mycket jag kan och peppa längs hela vägen för att hålla motivationen på topp.

Jag har lördagar som ”fri dag” där man har valet att äta vad man vill, men jag rekommenderar att man ändå inte går överstyr med kalorierna eftersom varje gång man äter mer än man förbrukar, så tar viktnedgången längre tid. Jag personligen tycker att det är värt att en dag äta lite fritt, om det nu är valfri frukost eller efterrätt till exempel och accepterar att viktnedgången tar längre tid. Jag själv lägger mig hellre lägre på kalorier under veckorna för att kunna äta ngt utanför schemat på lördagar. Det är en bra lärdom för mina klienter att ta eget ansvar denna dagen, vilket gör att de lättare kan klara sig själva utan att hamna snett när det är dags att stå på egna ben.

Mina scheman passar inte för alla eftersom vi alla är olika, men jag gör verkligen allt jag kan för att min klient ska få det bästa resultatet de kan få ! <3

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar